czwartek, 15 maja 2014

Strach się bać



Po zwiedzeniu wystawy z klockami Lego postanowiliśmy z Potomkiem zakotwiczyć na tym końcu świata na dłużej, w oczekiwaniu na ojca Potomka. Poniosły nas nogi do księgarni, gdzie ja zakotwiczyłam z pierwszą złapaną lekturą przy kawie, a Potomek ruszył eksplorować otoczenie i przepatrywać półki z książkami. Dopadł kosze z przecenionymi książkami i po krótkiej chwili, na ustach z pieśnią: „pooooooczzzzytaj miiiiiiiii…”, przywlókł takie oto cudo:

Znam upodobania Potoka, więc wybór nie zdziwił mnie zbytnio, ale po przejrzeniu spisu treści i przeczytaniu tytułów rozdziałów ( Śmierć, Choroba i szaleństwo, Zło) zaczęłam się zastanawiać, czy jest to aby na pewno  książka odpowiednia dla 8-latka (niemalże;).
Przyjrzałam się bliżej:
Jest to zbiór opowiadań grozy należących do kanonu tego gatunku. Znajdziemy w nim autorów takich jak: Edgar Allen Poe, H.P. Lovercraft, Robert Levis Stevenson, Charles Dickens i wielu innych. Pogrupowane są one tematycznie w rozdziały wymienione wcześniej (z których pominęłam „Potęgę umysłu” ponieważ wstępnie wydał mi się najmniej podejrzany;) i nieco skrócone w stosunku do pierwowzorów.
Już w księgarni udało się Potomkowi wyjęczeć przeczytanie dwóch opowiadań (długie nie są), a na resztę poświęciliśmy dwa kolejne wieczory, i ….był to świetnie spędzony czas. Opowieści wciągają niezmiernie, mają klimat i trzymają w napięciu nie epatując przy tym niepotrzebnie przemocą i agresją. Oczywiście niektóre tematy trzeba potem z dzieckiem przedyskutować, gdyż już chociażby sam, nieco archaiczny język nasuwa mnóstw pytań ze strony słuchacza, ale gwarantuję,
że warto.
Ulubione opowiadania Potomka:
„Zielone oczy” Gustavo Adolfo Becquera i „Wampir” Johna Williama Polidori oraz (duma rośnie;) „Zagłada domu Usherów” Edgara Allana Poe – tu podziwiam Potomka – sama czytałam to opowiadanie (choć podejrzewam, że w wersji nie skracanej i modyfikowanej) kiedy miałam 10 lat i bałam się niesamowicie.
Dodatkową korzyścią było to, że wygrzebana przez Potomka książka kosztowała 14,90 zł J
Wielka Księga Strachu. 21 opowiadań, które będziecie czytać, drżąc z przerażenia. Wyd. Media Rodzina
Ilustrował: Pedro Rodriquez nadmieniam, bo ilustracje są równie klimatyczne, co opowiadania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz